E-kereskedelmi SEO: Hogyan növelhetik a webshopok organikus forgalmukat?

#SEO

E-kereskedelmi SEO: Hogyan növelhetik a webshopok organikus forgalmukat?
Szerző Marketing Consulting
2023.10.24

A keresőoptimalizálás az e-kereskedelmi webshopok egyik alappillére. Annak ellenére, hogy a SEO az egyik legmagasabb ROI-val (megtérülési ráta) rendelkezik az e-kereskedelmi marketingkampányok közül, sok online áruházat úgy állítanak össze, hogy a keresőmotorokat alig, vagy egyáltalán nem veszik figyelembe.

Ehelyett sokan a közösségi médiára vagy a fizetett hirdetésekre hagyatkoznak, amelyek nagyszerűek lehetnek a kisebb vállalkozások számára is, de általában állandó erőfeszítést és bevételi forrást igényelnek. A reklámköltések évente több millió Ft-ba kerülnek a cégeknek – ez az összeg pedig évről-évre egyre csak növekszik. Arról nem is beszélve, ha nem szakember végzi, gyakran nem is hatékonyak és egyáltalán meg sem térülnek.

Bár a SEO egy hosszabb folyamat és rengeteg erőfeszítést igényel – a megfelelő rangsorolást követően gyakorlatilag ismétlődő költségek nélkül értékesíthet webáruházunk mondhatni robotilóta segítségével.

Ezt szem előtt tartva, a SEO bevált gyakorlatainak megértése segíthet átalakítani és felszabadítani az e-kereskedelmi vállalkozásod.

On-Page SEO stratégia

Az e-kereskedelmi platformokra vonatkozó On-Page (belső oldali) SEO lényege, hogy a kulcsszavak a megfelelő helyen legyenek. Ez egy módja annak, hogy a Google pontosan tudja, miről szól az oldal.

Az oldalon végzett SEO elengedhetetlen, mert segít megjelenni más keresőmotor-eredményoldali (SERP) funkciókban is. A SERP-ről és funkcióiról kicsit bővebben itt olvashatsz.

A SERP rangsorolását magában foglaló tényezők a következők:

E-kereskedelmi kulcsszókutatás.

A kulcsszókutatás az e-kereskedelmi SEO kampány kritikus első lépése.

Ha ezt a részt rosszul értelmezed termékeid szempontjából, két dolog történik:

  1. Olyan kulcsszavakat fogsz megcélozni, amelyeket túl nehéz rangsorolni, és nem jutsz el a google első oldalára.
  2. Olyan kulcsszavakra rangsorolsz, amelyek nem generálnak forgalmat, és nem késztetik az ügyfeleket vásárlásra.

Ezen helyzetek egyike sem ideális, ezért olyan fontos az e-kereskedelmi kulcsszavak kutatása – ez biztosítja, hogy könnyen rangsorolható, megfelelő keresési mennyiséggel és magas konverziós aránnyal rendelkező kulcsszavakat célozz meg. A hatékony kulcsszókutatás az első lépése annak, hogy valóban konverzióra épülő webshopot építs.

A kulcsszavak kiválasztásában azonban többről van szó, mint egyszerűen annak megvizsgálásáról, hogy milyen nehéz rangsorolni, vagy hányan keresnek rájuk. A következő lehetőségek segíthetnek az e-kereskedelmi kulcsszavak kutatásában, a kulcsszó nehézségének feltárása, a keresési mennyiség előrejelzése, valamint a vásárlói szándék feltárása:

1. Határozd meg, hogy a megfelelő kulcsszavakat választottad-e?

Hacsak nem használsz olyan eszközt, mint az Ahrefs, a Semrush vagy a SEO PowerSuite, valószínűleg nem lesznek kulcsszavaid a kiválasztott kifejezésekhez. Meg kell határoznod a kulcsszó nehézségét, a keresési mennyiséget és a vásárlói szándékot, hogy tudd, mely kulcsszavakat használd webshopod felépítése során. Például termékleírásoknál, vagy a kategória oldalakon.

A Google Kulcsszótervező segítségével hozzávetőleges keresési mennyiséget és CPC-t (kattintásonkénti költség) találhatsz a vásárlói szándék meghatározásához. Ez az eszköz azonban nem mutat például kulcsszónehézséget.

Ha komolyan szeretnél foglalkozni SEO keresőoptimalizálással, és maximalizálni szeretnéd a kulcsszavak terjedését, fontold meg egy kulcsszómátrix létrehozását.

A kulcsszómátrix segítségével a releváns kulcsszavak között böngészhetsz, és rendszerezheted a táblázatot, hogy gyorsan meghatározd a lehető legjobb kulcsszavakat az egyes oldalakon. Ez már kulcsszónehézségen, keresési mennyiségen és keresési szándékon alapul.

2. Keress kulcsszavakat a versenytársak kutatásával

Ha vannak versenytársaid, akik magasabban rangsorolnak, mint Te a keresési eredményekben, használhatod webhelyüket kulcsszóötletekre. Először írd be kulcsszavad a Google-be, válassz egy versenytársat, és vizsgáld át a kategóriájukat és termékoldalaikat potenciális kulcsszavakat keresve.

Fontos megjegyezni, hogy nem szabad vakon ugyanazt a kulcsszót használni, mint versenytársaid, pusztán azért, mert megelőznek téged – vannak más tényezők is, például a domain jogosultsága.

Ma már online eszközök segítségével versenytársaid hidetési aktivitásait is megnézheted például. Olyan eszközökkel, mint a Google Ads Transparency Center vagy ha esetleg a közösségi média hirdetéseit vizsgálnád meg riválisodnak a Meta Hirdetéstár a számodra megfelelő eszköz.

Ha pedig esetleg ügynökséggel végzed a keresőoptimalizálást, akkor általában a legtöbb SEO szolgáltatásban szerepel a versenytársak monitorozása is. Mi például ügyfeleinknek részletes kimutatást készítünk versenytársaik kulcsszóösszetételéről és organikus forgalmáról is.

3. SEO programok segítségével megtalálhatod a kulcsszólehetőségeket.

A SEO PowerSuite, az Ahrefs, a Semrush mind-mind fantasztikus SEO eszköz. Használhatod kulcsszókutatáshoz, versenytárselemzéshez, backlinkek építéséhez és még sok minden máshoz, ahogy egyéb SEO programokat is. Az egyetlen gond ezekkel, hogy többségében havidíjasok, de vannak azért olyan megoldások is, amelyben bizonyos keretek között és korlátozottan, de ingyen is igénybe veheted. 10 kulcsszó megvizsgálásáig például, vagy napi x ingyenes oldalbetöltés mellett használhatod.

Könnyen használható rendszereken keresztül beépített jelentéseket tekinthetsz meg a kulcsszavak rangsorolásáról webshopodon és versenytársaid webshopjain is, így láthatod, hogyan haladsz előre, és hol végezhetsz még fejlesztéseket.

E-kereskedelmi termékoldalak

A termék- és kategóriaoldalak vitathatatlanul a legfontosabbak a rangsorolás szempontjából. Ha valaki megtalálja őket a Google-ban, azonnal hozzáférhet az adott kategóriába tartozó összes termékedhez.

Az oldalak megfelelő optimalizálásához a következő helyeken jelen kell legyen a célkulcsszó:

Az URL-ben.

Az elsődleges kulcsszó beírása az URL-be egyszerű módszer a keresési rangsor javítására. Ez különösen fontos a versenyképesebb résekben versengő webhelyek esetében, mivel az optimalizált URL-ek további módja annak, hogy versenytársaiddal szemben előnyre tegyél szert a forgalom növelése érdekében.

Személyre szabhatod azokat a kulcsszavakat is, amelyek a legjobban megfelelnek a kategóriaoldalak rangsorolásához.

A cím tag-ben (H).

Az oldalcím címkéjében vagy a H1 címkében a kulcsszónak a lehető legközelebb kell lennie a célkulcsszóhoz. Ez az oldal központi témáinak népszerűsítését szolgálja, és elősegíti, hogy a H címkét organikusan helyezd el.

A body részben.

A body rész az, ahol a dolgok egy kicsit bonyolultabbak. A legtöbb kategóriaoldal bemutatkozás nélkül közvetlenül a termékekre mutat, ami nem ideális a Google számára.

Az lenne a legjobb, ha egy legalább 300 szavas bevezetőre törekednél keresőoptimalizálás szempontjából, és legalább 1-2 alkalommal szerepelne a célkulcsszó ebben a részben. Természetesen a bevezető lehet hosszabb is, de ez akadályozhatja már a felhasználókat az oldalélményben.

A legtöbb webshop azonban már biztosít lehetőséget arra, hogy a kategória oldalak alját egy egyedi html résszel lássuk el, ahol kicsit bővebben kifejthetjük a keresőmotorok számára mi is található webshopunk ezen kategóriájában. Adhatunk tanácsot a termékekhez, illetve nem árt, ha sok releváns kapcsolódó kulcsszavat is teszünk ide. Óvakodjunk azonban a célkulcsszó halmozásától, hiszen ezt ma már a Google nagyon bölcsen bünteti.

A kép alternatív szövegében.

A Google a képek olvasásában, az alternatív szövegre támaszkodik, hogy megtudja, mi van a képen és mit tartalmaz az.

Az alternatív képszöveg újabb lehetőséget kínálhat kulcsszavadnak az oldalad feltüntetésére, és jobb esélyt ad arra, hogy megjelenjen a Google képtalálatai között.

A metaadatokban.

Noha a kulcsszónak a metaadatokba való felvétele nem befolyásolja közvetlenül a rangsorolást, javíthatja az átkattintási arányt (CTR), amelyről kimutatták, hogy javítja a helyezést.

Ennek az az oka, hogy ha a fő kulcsszót belefoglalod a meta leírásba, a Google félkövér betűkkel szedi azt a keresési eredmények között:

Foglald bele az egyes célkulcsszavakat az összes kategóriaoldalon, majd tedd meg ugyanezt a termékoldalakkal is.

Tartalom marketing

A tartalom egyre fontosabb része a modern marketingstratégiának.

  • A marketinges döntéshozók 96%-a azt állítja, hogy a tartalommarketing hatékony volt márkájuk számára.
  • A marketingszakemberek több mint fele az organikus forgalmat használja tartalmai sikerének mérésére. A marketingesek 70%-a aktívan fektet be a tartalommarketingbe.

A minőségi tartalom az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy e-kereskedelmi webshopod több kulcsszót kapjon, és visszamutató linkeket építsen. Vedd figyelembe, hogy a termék- és kategóriaoldalak csak ennyi kulcsszóra helyezkedhetnek el. Ha ezeket kimaxoltad, más módszer után kell nézned.

A tartalom segíthet pótolni ezeket a hiányosságokat. Mostantól mind a rövid, mind a hosszú összetett kulcsszavakat rangsorolhatod, amelyek az iparágadhoz kapcsolódnak. A tartalommarketing növelheti a forgalmad – és végső soron az eladásaid –, és megkönnyítheti a webshopodra mutató linkek létrehozását a domain tekintélyének javítása érdekében.

Persze a külső linképítést és a domain erősségét ma már felgyorsíthatod egy jó SEO ügynökség segítségével is, akik megtalálják a megfelelő platformokat ahhoz, hogy webshopodra minél több minőségi oldal mutasson. Erősítve ezáltal téged is.

Nekünk az ügyfelink között több olyan webshop tulajdonos is van, akik használják az onlinePéntárcát és a platform által adott lehetőségeket. Mi azért is ajánljuk ügyfeleinknek a „Vízesés” csomagot, mert az évente 4 SEO cikket tartalmaz, amit az onlinePéntárca a saját oldalára tesz ki. A https://www.onlinepenztarca.hu/ egy magas domain authority-vel rendelkező weboldal. Ami azt jelenti, hogy ha ők hivatkoznak webshopodra, már magában számos előnyt jelent a te domainedre nézve is. Egy hasonlóan erős domain mutatókkal rendelkező oldalon egy SEO cikk megjelenés gyakorta akár nettó 100.000 Ft körüli tétel. Az onlinePénztárca vízesés csomagja pedig évi négy ilyen megjelenést szavatol, az összeg feléért. Más egyéb előnyeiről nem is beszélve, amiket maga a marketplace rendszer biztosít.

Technikai SEO

A SEO folyamat nem csak a kulcsszavakra vonatkozik. Van egy technikai oldala is a keresőoptimalizálásnak, amely a weboldal apró részleteivel foglalkozik.

Ha e-kereskedelmi SEO auditnak veted alá webshopod, nagyon fontos, hogy áttekintsd és megértsd webshopod következő szempontjait:

 

Weboldal architektúra.

Az e-kereskedelmi webhely architektúrája vagy szerkezete az, ahogyan beállítod a navigációt, a kategóriaoldalakat és a termékoldalakat. Lényege, hogy a legjobb, legrelevánsabb tartalom kerüljön a potenciális ügyfelek elé, és csökkenjen a rákattintások száma, hogy megtalálják.

 

Két „aranyszabály” van a nagyszerű webhelyszerkezethez:

  • Legyen egyszerű.
  • Egyetlen oldal sem lehet 3 kattintásnál messzebre egy másik oldaltól.

Használj kulcsszókutatást nagyon releváns oldal URL-ek és alkönyvtárak létrehozásához.

 

Példa rossz webhely-architektúrára az e-kereskedelemben.

Példa1

Ez a kép a rossz webhely-architektúra példája. Négy kattintás szükséges egy kategóriaoldalhoz, és ha terméket vagy kategóriaoldalt szeretnél hozzáadni, akkor azt el kell rejtened webhelyed mélyén.

Ez nem csak a navigáció szempontjából rossz, de a keresési rangsorolását is rontja, mivel a kezdőlap a leghitelesebb oldal a webhelyen. A webhely egyik oldaláról a másikra mutató belső linkek átadják a jogosultságot egyik oldalról a másikra, éppen ezért célszerű, ha nincsenek messze egymástól.

 

Példa jó webhely-architektúrára az e-kereskedelemben.

Oldalsebesség

A webshop sebessége elengedhetetlen a webshop rangsorolásához és a felhasználói élményhez. Ugyanis az online vásárlók 51 százaléka azt állítja, hogy ha egy webhely túl lassú, akkor nem fejezi be a vásárlást.

Ha képet szeretnél kapni arról, hogy mit tehetsz webhelyed sebességének javítása érdekében, lépj a Google PageSpeed Insights eszközébe, és illesszd be URL-ed. A Google mobilon és asztali számítógépen 1-től 100-ig értékeli, és lépéseket mutat a betöltési idő felgyorsítására.

Átirányítások

Az átirányítások segítségével a felhasználókat és a keresőmotorokat az eredetileg kért URL-től eltérő URL-re küldheted.

Az átirányítások hatással lesznek a SEO-ra, bár azt, hogy ez jó vagy rossz, több tényező határozza meg. A keresőmotorok gyakran egyedi URL-ekre támaszkodnak azonosításukra. Amikor a Google felülvizsgálja az oldalt és az átirányítást, megpróbálja meghatározni az új oldal és az eredeti oldal kulcsszava közötti relevanciát.

Győződj meg arról, hogy van kapcsolat a régi URL és az átirányított között, különben elveszítheti a SEO pozícióját, vagy egyáltalán nem is fog megjelenni a Google-ben.

Belső linkelés

A termékkategória-oldalakon belüli belső hivatkozások segíthetnek a felhasználók és a keresők egyik oldaláról a másikra irányítani a webshopodban, és a keresőoptimalizálási stratégia egyik leginkább figyelmen kívül hagyott része.

Azzal, hogy belső linkeket helyezel el oldalaidon, ökoszisztémát építesz a webhelyen belül, az olvasókat az oldalain tartod, és növeli az elköteleződés vagy a konverziók valószínűségét. Arról nem is beszélve, hogy megmutatod a keresőmotoroknak számodra webshopod mely oldalai, kategóriái a legrelevánsabbak, ahova forgalmat szeretnél irányítani.

Keresőbarát url-ek

Győződj meg arról, hogy minden URL-ed a kulcsszavak figyelembevételével tervezték.

 

Az URL-ek gyakran automatikusan jönnek létre, és sok marketingszakember a jelenlegi állapotában hagyja azt, mielőtt másik oldalra lépne. Ez hiba és egy lehetséges lehetőség elvesztése. Ha minden URL-t magának az oldalnak a kiterjesztéseként alakítasz ki, növelheted rangsorolását és SEO érzékenységét.

 

Mobil érzékenység.

2022 végére a Google-keresések több mint 70%-a mobileszközön történt.

Ezt szem előtt tartva nyilvánvaló, hogy annak biztosítása, hogy webshopod ne csak mobilbarát legyen, hanem mobilra is reagáljon teljes egészében, elengedhetetlen a SEO-stratégia sikeréhez. Webshopodnál ma már alapkövetelmény például, hogy reszponzív legyen.

 

Ismétlődő tartalom

A Google nem szereti az ismétlődő tartalmat, és megbünteti azokat a webhelyeket, amelyek túl sok redundáns oldalt tartalmaznak.

Győződj meg arról, hogy amikor tartalom- vagy kategóriaoldalakat hozol létre, azok egyediek legyenek, és elkülönüljenek webhelyed többi részétől. Ne használd sehol például ugyan azt a kategória leírást. Sok webshop működik ma már dropship rendszerrel és a nagykereskedések által kiadott előre elkészített termékfeeddel ami mindenhol ugyan azokat a termékleírásokat tartalmazzák. Termékleírás szintjén a Google például már nem büntetni ugyan úgy a duplikációt, azonban, ha veszed a fáradtságot egyedi termékleírások készítéséhez, jelentős előnyre tehetsz szert.

 

Hreflang

A hreflang egy HTML-attribútum, amely a weboldal nyelvének és földrajzi célzásának azonosítására szolgál.

SEO-stratégiája szempontjából a Hreflang hasznos lehet, ha ugyanannak az oldalnak több változata van különböző nyelveken, mivel segíthet megkülönböztetni őket a Google-on. Nem akarod, hogy megbüntessenek azért, mert különböző közönségeket próbálsz elérni szerte a világon.

 

Canonical URL-ek

A canonical, másnéven gyűjtő URL-ek vagy címkék segítik webshopod azáltal, hogy megmondják a Google-nek, hogy egy URL melyik verzióját szeretné megjeleníteni a keresési eredmények között.

Ez akkor hasznos, ha mondjuk ruházatot, vagy cipőket árulsz és egy-egy modell több méretben és színben is elérhető. Számodra sem jó, például az előbb említett duplikáció miatt, ha az egyes méretek teljesen ugyan azzal a tartalommal egymással versengenek a keresőben. Ilyenkor megmutathatod a Google-nek hogy melyik az a termékvariáns amit rangsorolásra szánsz számára.

Hasonló témákon vagy oldalakon belül a kulcsszavak több különböző URL-en is megjelenhetnek. A gyűjtőoldal címkézése nélkül a SEO-eredmények megsérülhetnek, mivel a Google megbüntet a redundáns keresési kifejezések alapján.

 

Webhelytérkép

A webhelytérkép egy olyan fájl, amely információkat tartalmaz a webshopodon található oldalakról, videókról vagy egyéb fájlokról. Lényegében a webhelytérkép úgy működik, hogy megmondja a Google-nak, hogy webshopod mely oldalai a fontosak, lehetővé téve számukra a webhely hatékonyabb feltérképezését.

A webhelytérképek alulértékelt, de létfontosságú részét képezik SEO stratégiádnak. Ha megadod a keresőmotoroknak, hogy hol keressenek, akkor a potenciális olvasókat és nézőket meghatározott oldalakra irányíthatod – ezzel megemelheted rangsorukat, és lehetővé teszed a webshop forgalmának diktálását.

 

Linképítési stratégiák

A Google-t mindennél jobban érdekli két rangsorolási tényező:

  • Tartalom
  • Linkek

Más, magas domain jogosultsággal rendelkező webhelyekről a Te webshopodra mutató backlinkek szinte bármely más rangsorolási tényezőnél jobban javíthatják a helyezést.

Mivel ezeket oldalakon kívüli SEO-nak tekintik, ez egy kicsit bonyolultabb és időigényesebb, mint egyszerűen módosítani valamit webshopodban. A linkek megszerzéséhez más bloggerekkel és kereskedőkkel kell együttműködnöd vagy kiváló lehetőség erre egy marketplace ami dofollow linkekkel működik. Ilyen az onlinePénztárca is.

 

A linképítési stratégiákról egy másik bejegyzésben kicsit bővebben írok majd, ha lesz rá igény részetekről.

 

Mi a Marketing Consultingnál több tucat webshopnak segítettünk már láthatóvá válni, amennyiben úgy érzed szeretnél Te is fejleszteni ezen a területen keress minket bátran. Az onlinePénztárca ügyfeleinek ingyenes SEO elemzést készítünk, így te is kicsit tágabban láthatod hol tart jelenleg webshopod és milyen kulcsszavakra rangsorol téged a google.hu magyarországi keresőmotorja asztali és mobil környezetben.